شیائومی و استارتاپ قدرتمندش

نوشته شده توسط:robofaadmin در کارآفرینی

هر استارتاپ با یک رویکرد خوب در بازاریابی و فروش میتواند به موفقیت های چشمگیری برسد. رویکرد استارتاپ شیائومی در بین سازندگان تلفن های هوشمند، بی نظیر بوده است. روشی که در آن دیده میشود که گوشیهای هوشمند، با قیمتی نزدیک به بهای تمام شده به شکل مستقیم به کاربران فروخته می شوند. در این میان خبری از تبلیغات پر زرق و برق نیست و مدیران ارشد این استارتاپ، هزینه های بسیار کمی را برای تبلیغات صرف کرده اند.

رویکر استارتاپ شیائومی

با این وجود، از سال گذشته تا کنون شیائومی توانسته رتبه اول فروشندگی موبایل در کشور چین را از آن خود کند و این در حالیست که در سال های اخیر، این استارتاپ قادر شده بارها نام خود را در میان ۵ تولید کننده و فروشنده برتر تلفن هوشمند در مقیاس جهانی جای دهد.

در دسامبر گذشته، ارزش کلی شیائومی از سوی تحلیلگران معادل ۴۶ میلیارد دلار برآورد شد؛ ارزشی که از بخش موبایل سونی و موتورولا بسیار بیشتر است و به راحتی کل برند HTC را جا می گذارد. حال اما شرکت های بزرگ از راه رسیده اند و از ایده های موفقت آمیز این استارتاپ، الهام های بسیار گرفته اند. با روبوفا همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به شرایط کنونی و اتفاقاتی که ممکن است در میان راه برای شیائومی پیش آیند.

 

موانعی که در برابر موفقیت شیائومی هستند

آمار و ارقام روی کاغذ بیانگر اوضاع بسیار خوب و پیشرفت عالی شیائومی در سال های گذشته تا کنون هستند اما همین آمار و ارقام به وسیله فروش بسیار بالای تلفن هوشمند در کشوری با جمعیت بیش از یک میلیارد نفر رقم خورده اند. اکنون این کشور پر چمعیت، در حال اشباع شدن است و شیائومی هم برای بقا و رشد، نیاز دارد تا به شکلی جدی تر در مورد ورودش به بازارهای جهانی فکر کند.

ر این میان اما هنوز مشکلات بسیار زیادی پیش روی مدیران ارشد شیائومی برای ورود به بازارهای جهانی وجود دارند:

  • مجوزها و پرونده های حقوقی: شیائومی می گوید که به علت تفاوت رویکرد در بازارهای مختلف، فعلا قصدی برای ورود به آمریکا و اروپا ندارد. بر همین اساس، این شرکت صرفا به فروش لوازم جانبی در این بخش ها از جهان قناعت کرده. اما حقیقت چیز دیگریست. اگر شیائومی اقدام به فروش تلفن های هوشمند در مکان های یاد شده بکند، در همان دقیقه اول پرونده های قضایی بر علیه اش تنظیم خواهند شد که حاکی از نقض پتنت های فراوان از سوی سازندگان مختلف خواهند بود. مشخصا در بازاری که اکنون رو به رکود می رود و تولید کنندگان علاوه بر کمتر شدن سودشان، در حال پایین آوردن قیمت ها هم هستند، حضور شیائومی می تواند تیر آخر برای برخی برندها باشد. تیری که البته اجازه شلیک اش داده نخواهد شد.
  • سرگشته در ترجمه!: آیا کاربران آمریکایی و اروپایی، همان موبایل هایی را که کاربران چینی دوست دارند را خواهند خواست؟ شاید. اما شیائومی در راه کسب اعتبار و همچنین علاقه مند سازی چنین خریدارانی، راهی بسیار دراز و دشوار در پیش خواهد داشت.
  • فقط آنلاین: این روزها خرید تلفن های هوشمند به شکل مستقیم توسط کاربران، بیش از پیش در سراسر جهان دیده می شود اما هنوز هم در آمریکا و اروپا، بسیاری از کاربران ترجیح می دهند تا از طریق قراردادهایی که با اپراتورها می بندند، موبایل خود را تهیه کنند. به علت همان شکایاتی که در ابتدا مطرح کردیم، موبایل های این شرکت از طریق اپراتورهایی نظیر AT&T و ورایزن به دست مشتریان نخواهند رسید. حال این سوال پیش می آید که چنین شرکت بی پیشینه ای در خارج از چین، چگونه می خواهد در بازار کشورهای جهان اول کاربران را متقاعد به تغییر عادات چندین ساله خود کند.
  • حاشیه سود بسیار اندک: سهام شیائومی به شکل عمومی عرضه نگشته اند و این استارتاپ، در اصل یک شرکت خصوصی است. بر همین اساس، نیازی هم نمی بیند تا آمار و ارقام دقیق مالی خود را به دیگران گزارش دهد. این شرکت به گفتن اینکه سودآوری دارد، قناعت می کند. شیائومی موفق شده تا در سال ۲۰۱۴، معادل ۶۱ میلیون دستگاه تلفن هوشمند را به فروش برساند. با چنین آمار فروشی، می توان برآورد کرد که درآمد این کمپانی حدود ۱۲ میلیارد دلار بوده اما حاشیه سود بسیار پایین این شرکت، خبر از سود کلی بسیار اندک می دهد.
  • کپی کنندگان بسیارند: شیائومی با راهکار فروش موبایل های ارزان به خریداران، توانست موفقیت های بسیاری کسب کند و اکنون شرکت های بزرگ چینی دیگر هم به همین طریق در پی کسب درآمد هستند. غول های چینی همچون هوآوی، لنوو و ZTE اکنون به فروش مستقیم موبایل به کاربر با قیمت های پایین تر از قبل روی آورده اند.
منبع خبر: 
androidauthority