پروژه زنگ خطر اعلام آتش سوزی

نوشته شده توسط:robofaadmin در پروژه های 555

در این بخش از پروژه های الکترونیکی آماده ساخت با استفاده از آی سی 555 یک پروژه دانشجویی با عنوان پروژه الکترونیکی زنگ خطر آتش سوزی با آی سی 555 را برایتان آماده کرده ایم. در مورد آی سی 555 مطالب مختلفی در سایت گذاشته شده است که در بخش آموزش رباتیک قابل دسترس میباشد.

مدار اعلام هشدار آتش با استفاده از ترمیستور و یک تایمر کار خود را انجام میدهد. این مدار ساده را می توان به راحتی پیاده سازی کرد. روش کار ترمیستور به این شکل است که مقاومت آن در دمای بالا کم میشود و به همین منوال مقاومتش در برابر دمای پایین افزایش میابد و به واسطه همین عملکرد میتوان آتش را شناسایی کرد و به عنوان یک سنسور آتش از آن استفاده نمود.

همچنین در این پروژه برای ایجاد فرکانسهای صوتی آژیر مانند از آی سی NE555 استفاده کرده ایم. نقشه شماتیک این مدار را در زیر مشاهده مینمایید:

پروژه مدار سیستم اعلام هشدار آتش سوزی

همانطور که مشاهده مینمایید ترانزیستورهای T1 و T2 برای راه اندازی IC1 یا همان 555 استفاده شده است.همچنین ترانزیستور T3 (SL100) به عنوان درایور یا راه انداز بلندگو استفاده شده است و به پین 3 از آی سی 555 متصل گردیده.

پین شماره 8 آی سی 555 به vcc و پین 1 به gnd وصل شده.فرکانس NE555 بستگی به مقدار مقاومت R5 و R6 و خازن C2 دارد. حال روش کار مدار کاملا قابل درک است.

لطفا به نکات زیر در این پروژه توجه کنید:

  • تغذیه مدار توسط یک باتری کتابی 6 ولت و یا آداپتور 6 ولتی قابل تامین است.
  • مقاومت گرمایی یا تریستور را می توان در مواد مقاوم در برابر حرارت مانند میکا برای جلوگیری از آسیب به علت گرمای بیش از حد نصب نمود
  • ال ای دی قرار داده شده در مدار به عنوان علامت فعال بودن مدار مورد استفاده قرار میگیرد

در صورتیکه هر گونه سوالی در مورد این پروژه الکترونیکی دارید در بخش نظرات مطرح کنید.