آموزش نرم افزار Proteus درس اول

نوشته شده توسط:robofaadmin در مقالات آموزشی

درس اول آموزش نرم افزار Proteus شامل معرفی نرم افزار و شروع کار

نظر به درخواستهای مکرر بازدیدکنندگان محترم بخش آموزش رباتیک سایت صنایع آموزشی روبوفا سری جدید آموزش قدم به قدم نرم افزار Proteus را برای شما آماده کرده ایم. در این درس که درس اول این سری آموزشی است به معرفی نرم افزارProteus و شروع کار با این نرم افزار خواهیم پرداخت.

همانطور که میدانید ساخت pcb یا فیبر مدار چاپی نیاز به طراحی دقیق دارد، این طراحی مدار و شبیه سازی را میتوان با نرم افزار Proteus انجام داد. پروتئوس یک ابزار شبیه سازی و طراحی مدار است که توسط شرکت Labcenter Electronics طراحی و توسعه یافته است. این نرم افزار دارای ویژگی شبیه سازی و طراحی دو بعدی "2D CAD" مدارات الکترونیکی است.

کلیاتی درباره پروتئوس "Proteus":

  • ISIS نرم افزاری است که برای شبیه سازی مدارات الکترونیکی به صورت واقعیت مجازی است که میتوان با استفاده از آن فیبر مدار چاپی مدارات الکترونیکی را هم طراحی کرد.
  • شما با استفاده از این نرم افزار میتوانید مدارتان را شبیه سازی کنید و ببینید که چگونه در یک بازه زمانی کار میکند.
  • ARES میتواند مدارات شما را به صورت سه بعدی به فیبر مدار چاپی تبدیل کند.
  • با استفاده از این مجموعه نرم افزاری میتوان نقشه های دو بعدی از مدار ترسیم کرد و به اصطلاح فایل شماتیک مدارات را ساخت.

خوب بریم سراغ شروع کار با این نرم افزار محبوب یعنی پروتئوس "Proteus". بعد از نصب نرم افزار که مراحل ساده ای دارد، نرم افزار را اجرا میکنیم.

ابتدا مطابق با تصویر زیر یک پروژه جدید در نرم افزار پروتئوس ایجاد میکنیم:

آموزش طراحی مدار با نرم افزار پروتئوس Proteus

برای اینکار در منوی file روی اولین گزینه یعنی new design... کلیک مینماییم. صفحه ای به مطابق با تصویر زیر باز میشود که در آن گزینه هایی برای ایجاد پروژه وجود دارد. ما به طور پیشفرض گزینه DEFAULT را انتخاب کرده و روی آن کلیک مینماییم:

آموزش کار با نرم افزار پروتئوس

میز کاربری مطابق شکل زیر برای شما ایجاد میگردد:

آموزش طراحی فیبر مدار چاپی با نرم افزار پروتئوس

در این محیط کاربری شما میتوانید مدار خود را شبیه سازی نمایید. این محیط دارای بخش های مختلفی است که مهمترین آنها انتخاب المانها و قطعات الکترونیکی مورد استفاده در طراحی مدار  و همچنین محیط ایجاد نقشه شماتیک و اتصالات مدار است.

برای انتخاب قطعات مورد نظر مطابق با شکل زیر گزینه component mode را انتخاب میکنیم:

آموزش انتخاب قطعات در نرم افزار پروتئوس

سپس روی گزینه P که همان Pick from Libraries است کلیک میکنیم تا بتوانیم قطعات مورد نظرمان را از کتابخانه قطعات نرم افزار پروتئوس انتخاب کنیم، شکل زیر آموزش تصویری انتخاب قطعات الکترونیکی در نرم افزار پروتئوس را نشان میدهد:

آموزش طراحی مدار با پروتئوس

خوب، با انتخاب گزینه Pick from Libraries یک پنجره به صورت پاپ آپ باز میشود که در آن میتوانید به کتابخانه قطعات الکترونیکی پروتئوس دسترسی داشته و قطعات مورد نظرتان را انتخاب کنید. ما در اینجا میخواهیم یک مدار ساده بسازیم، پس نیاز است تا چند قطعه نظیر کلید، باتری، لامپ و... را انتخاب کنیم

نرم افزار پروتئوس

کافیست واژه های مورد نظرتان را جستوجو و یا انتخاب کنید. برای مثال برای انتخاب کلید فشاری کلمه button را نوشته و از گزینه های پیشنهادی یکی را مطابق شکل زیر انتخاب مینماییم:

آموزش تصویری نرم افزار پروتئوس

برای مثال لیستی از عبارات مربوط به قطعات پر مصرف در نرم افزار پروتئوس را برای شما قرار داده ایم که میتوانید از آنها استفاده کنید:

res : مقاومت (با کلیک روی آن میتوانید مقدار مقاومت را تغییر دهید)

 RES-VAR or POT  مقاومت متغیر

Transistor :  ترانزیستور

 inductor : سلف

capacitor : خازن

diode : دیود 

 fuse  : فیوز

switch  :  کلید

relay : رله

پس از انتخاب قطعات مورد نظر میتوان آنها را در قسمت شبیه سازی مطابق با آموزش تصویری که در زیر قرار داده ایم استفاده نمود:

آموزش شبیه سازی مدارات الکترونیکی با نرم افزار پروتئوس

در مرحله نهایی اتصالات بین قطعات را کامل کرده و تصویری مثل شکل زیر را خواهیم داشت:

آموزش نرم افزار proteus

حال شما میتوانید مدار شبیه سازی شده خودتان را آزمایش کنید، برای اینکار در نرم افزار Proteus کافیست در پاینن صفجه روی گزینه play کلیک نمایید. آموزش تصویری اینکار را در زیر مشاهده مینمایید:

آموزش نرم افزار Proteus

خوب مدار شما مورد ارزیابی و آزمایش قرار گرفت. در جلسات بعدی به آموزش تصویری دیگر بخشهای نرم افزار پروتئوس خواهیم پرداخت. با آموزش رباتیک روبوفا همراه باشید.

نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید تا بتوانیم سطح بالاتر و کاربردی تری از آموزش رباتیک را داشته باشیم.