آشنایی با موتورهاي ميدان سيم پيچي شده

نوشته شده توسط:robofaadmin در مقالات آموزشی

موتورهاي ميدان سيم پيچي شده

در موتورهاي ميدان سيم پيچي شده آهنرباهاي دائم در (استاتور) بيروني يک موتور DC را ميتوان با آهنرباهاي الکتريکي تعويض کرد. با تغيير جريان ميدان (سيم پيچي روي آهنرباي الکتريکي) مي توانيم نسبت سرعت/گشتاور موتور را تغيير دهيم.

اگر سيم پيچي ميدان به صورت سري با سيم پيچي آرميچر قرار داده شود، يک موتور گشتاور بالاي کم سرعت و اگر به صورت موازي قرار داده شود، يک موتور سرعت بالا با گشتاور کم خواهيم داشت.

مي توانيم براي بدست آوردن سرعت بيشتر اما با گشتاور به همان ميزان کمتر، جريان ميدان را کمتر هم کنيم.موتورهاي ميدان سيم پيچي شده

اين تکنيک براي ترکشن الکتريکي و بسياري از کاربردهاي مشابه آن ايده آل است و کاربرد اين تکنيک مي تواند منجر به حذف تجهيزات يک جعبه دنده متغير مکانيکي شود.

یکی از انواع الکتروموتور های میدان سیم پیچی موتور یونیورسال می باشد. اسم این الکتروموتورها از این واقعیت گرفته شده است که این موتورها را می‌توان هم با جریان DC و هم AC بکار برد، اگر چه که اغلب عملاً این موتورها با تغذیه AC کار می‌کنند.

مزیت الکتروموتور های یونیورسال در این است که می‌توان تغذیه AC را روی موتورهای الکتریکی که دارای مشخصه‌های نوعی موتورهای DC هستند بکار برد، خصوصاً اینکه این موتورها دارای گشتاور راه اندازی بسیار بالا و طراحی بسیار جمع و جور در سرعتهای بالا هستند.

دیگر دسته بندی موتورهای الکتریکی و مقالات مرتبط با آنها را در لینک های زیر قرار داده ایم تا بتوانید در مورد این موتورها نیز مطالعه داشته باشید: