ساخت پروگرامر isp برای میکروکنترلر Atmega32

نوشته شده توسط:robofaadmin در پروژه های آماده میکروکنترلر

در این پروژه از سری پروژه های میکروکنترلری سایت صنایع آموزشی روبوفا به پروژه آماده ساخت پروگرامر برای میکروکنترلرهای atmega32 خواهیم پرداخت. همانطور که میدانید یکی از نیازهای اولیه و اصلی طراحان مدارهای میکروکنترلری، داشتن پروگرامر است.

برای تازه کارها:عبارت ساده، پروگرامر وسیله ای است که با استفاده از آن برنامه نوشته شده در کامپیوتر را به میکروکنترلر منتقل میکنیم. همانطور که میدانید در پروژه های میکروکنترلری تنها سخت افزار میکرو کافی نیست بلکه نیاز به برنامه ای برای استفاده از عملگرهای میکروکنترلر است که توسط پروگرامر این برنامه ها به سخت افزار داده میشود.

میکروکنترلرهای سری avr سه روش زیر را برای برنامه ریزی پشتیبانی میکنند:

  •   Parallel Programming
  •   ISP Programming or serial Programming  "لازم به ذکر است که ISP مخفف عبارت In System Programmer است."
  •   Programming via JTAG

در این پروژه از نرم افزار pony programmer استفاده کرده ایم و سخت افزار ما با استفاده از پورت com به رایانه متصل میگردد. برای برنامه ریزی میکروکنترلر atmega32 از پایه های آن برای ارتباطات ISP استفاده میشود.برای برنامه ریزی میکروکنترلر همیشه نیاز است که به پایه RESET  ولتاژ 0 اعمال شود یعنی از نظر منطقی 0 شود. "در میکروکنترلر ها ولتاژ 0 برای حالت منطقی 0 و ولتاژ +5 برای حالت منطقی 1 استفاده میشود"

همانطور که میدانید سیگنال های ارسال شده توسط کامپیوتر برای میکروکنترلر مناسب نیست، پس ما باید این سیگنالها را با میکرو مطابقت دهیم ،در نتیجه باید در پروگرامر از دیود زنر "Zener diodes" استفاده کنیم تا سیگنالهای 12 ولت کامپیوتر به سیگنالهای 5 ولتی مناسب میکروکنترلر تبدیل شود. همچنین از مقاومت برای کنترلر بیشتر روی جریان ورودی به دیود زنر استفاده میکنیم. گفتنیست که این دو کاری که انجام میدهیم برای محافظت از مدارهای خود کامپیوتر هم لازم و ضروری است.

خوب بریم سربخت نقشه شماتیک مدار و الباقی توضیحات رو به تصویر بسپاریم. اگر سوالی داشتید در بخش نظرات مطرح فرمایید تا پاسخدهی کنیم.

نقشه آماده مدار پروگرامر میکروکنترلر

بعد از ساخت احتمالا تصویر زیر را باید در مقابلتان داشته باشید

پروگرامر atmega32

امیدواریم از ساخت این پروژه نهایت لذت را برده باشید.